Detta kan jag leva på länge!

Vi bestämde för ett par månader sedan att jag och Nanna skulle hälsa på Klara i London (hon bor där). Vi skulle fira Klaras graduation och Nannas födelsedag. Sagt och gjort. Jag flög från Kastrup, Köpenhamn och Nanna från Stockholm (där hon bor). Och så möttes vi på Gatwick. Tidigt på morgonen var det… Jag blev hämtad av taxi hemma redan kl 04.00 på natten, puh! Men det var det värt när jag fick krama om Nanna på flygplatsen! Vi tog sedan tåget till Victoria station, där vi skulle ställa våra stora, tunga resväskor (fulla med presenter).

Typiskt att London har en massa små butiker etc där man kan boka in plats för sin resväska i det antal timmar man önskar. Finns flera appar bara för det. Fiffigt, eftersom London är så vidsträckt och det inte är toppenkul att släpa på väskor överallt. Vi hittade vår lilla “förvaringsbutik” och sedan gick vi till ett brunchställe för att äta frukost. Deras Ägg Benedictine smakade inte Ägg Benedictine, men ölen satt som en smäck!

Vi mötte Klara och Seth i Shoreditch

Vi bestämde att vi skulle träffa Klara och hennes kille Seth i Shoreditch, ett område som är lite hippt och “hipster-coolt”. Det fanns massor av söta små butiker, nu fyllda med julkulor och annat juligt. Det fanns också många coola vintagebutiker för kläder. Klara fyndade lite, men jag är tyvärr lite dålig på vintagekläder. Ofta är plaggen i små storlekar och det doftar gammal garderob i butiken. Det beror såklart på vilken butik man besöker, vissa är fräschare, och dyrare än andra. Så jag betalar nog hellre lite mer och satsar på högre kvalitet. Det var underbart att träffa Klara igen – och hennes Seth som är en så urgullig kille! Vi hamnade till slut på en pub och där satt vi länge och drack öl och pratade. Mitt främsta mål med den här resan: att bara få vara tillsammans och prata om allt möjligt.

Tröttande resa till Notting Hill

Nu var det dags att ta sig till vår lilla studio i Notting Hill, som jag hade hyrt air bnb över helgen. Men innan dess skulle Nanna och jag hämta våra väskor och Klara hämta sina saker hemma. Det är lite jobbigt att ta sig runt, tycker jag. Man är inte van vid att kajka runt på tåg, buss och tuben. När vi hämtat väskorna var det extra jobbigt, eftersom det inte fanns några hissar i tunnelbanan utan vi fick släpa runt på våra 25-kilosväskor i alla trappor… Man känner att man är en äldre dam, med problem med knä och rygg. Vid ett par tillfällen kom det en gentleman och hjälpte mig bära, men inte alltid. Nu kände vi också att vi hade varit uppe sedan 3.30 på morgonen.

Vi hittade dock lägenheten snabbt och efter att ha lirkat fram nyckeln ur en liten box utanför entrén kom vi in. Planen var att överraska Klara med ballonger och en graduation-hatt och presenter, men hon är så mycket snabbare än vi på att ta sig runt i London, så Nanna fick blåsa ballonger i rekordfart! Hon blev iallafall överraskad! Vi hade en lite presentutdelning, tjejerna fick varsin lyxig julkalender med skönhetsprodukter (därav den tunga väskan) och sedan gick vi till Tesco för att handla frukostgrejer, vin och snacks. Dagen avslutades på en gastro-pub i Notting Hill – The Cow – som hade underbart goda skaldjur och fisk. Så gott och lyxigt att få bjuda tjejerna på detta! Jag lovar att vi somnade ovaggade den kvällen! Jag och Nanna på sovloftet och Klara i bäddsoffan.

Marknaderna i Notting Hill

Morgonen efter sov vi lite längre. Ja, jag vaknade vid 8 och fixade iordning mig innan tjejerna vaknade (som i gamla goda tider). Det är så mysigt att vakna tillsammans och göra frukost, sminka sig, välja vad man ska ha på sig! Så mycket mysigt tjejsnack! Idag skulle vi promenera omkring i Notting Hill och besöka alla häftiga antikmarknader. Jag älskar de butikerna! Vi köpte lite julklappar och gick ut och in i butiker och bara hade det bra. Bland annat köpte Nanna den söta jordgubbshatten till Klara i för tidig julklapp. Vi hade också lite olika foto-sessions av varandra och Nanna ville ha bilder på Klara i hennes fina smycken. Vi tog lunch på en pub och där mötte vi upp med Seth igen. Jag trodde jag beställde grillade kycklingvingar, men i England är ju allt friterat. Gott var det i vilket fall! På kvällen tog vi en drink med Seths mamma och hennes syster och det var första gången jag träffade henne så det var trevligt. Sedan blev det fish and chips på en pub på kvällen. Ett måste i London!

Julkänsla på Harrods

På söndagen åkte vi till Harrods för att komma in i den rätta julkänslan, för där är det verkligen vackert! Lyx, lyx, lyx. Man kan ju inte köpa något, men titta går ju. Klara köpte breadsticks med oliver, men det var allt. Jag hittade också en concept store med glasögon jag funderar på att investera i. Märket heter Dita, vilket är så märkligt, eftersom jag kallades Dita hela min barndom – ända tills jag flyttade till Lund och tyckte att det var för barnsligt att kallas Dita. Mina vänner hemifrån säger fortfarande Dita, och det känns mysigt. Iallafall… Dita är ett mycket exklusivt och dyrt märke och de har urcoola glasögon. Men vi får se…

Klara hade planerat att vi skulle åka till Camden och promenera längs floden, men idag regnade det en del så det kändes inte så lockande. Det blev Soho istället och nu befann vi oss mitt i smeten på Picadilly Cirkus och Carnaby street. Här hittade vi massor av roliga butiker. Vi var bland annat på Ganni! Klara hade fått en födelsedagspresent av mig och Ricky som hon ville byta och nu hittade hon den coolaste dressen – en bustier och kjol i guldsprayat jeanstyg. Perfekt på henne – sååå snyggt! Den här kvällen åt vi på en mysig italiensk restaurang i Notting Hill och det var perfekt! Gott och med varm atmosfär på vår sista kväll. Det är tur att jag snart träffar alla mina barn igen i jul!

Måndagen åkte vi tillbaka hem

Så var det dags att åka hem igen, en helg går alldeles för fort! Nanna och jag lyckades bra med att ta oss till flygplatsen och komma på våra respektive flighter och så lyxade jag till det med en taxi från Kastrup till Höllviken. När jag kom hem stod en glad Ricky och väntade på mig med en gigantisk bukett blommor och en vällagad middag. Slottsstek minsann. Det är bra att resa bort ibland, så uppskattas man mer när man kommer hem!

Vilken underbar resa! Tack till Nanna och Klara för alla glada skratt, mysiga kramar, härliga upplevelser och allt tjejsnack. Ni är bäst!

Klicka här för att följa min blogg med Bloglovin!

Vi började med varsin stooor öl
Första dagen
Skål!
På pub med Nanna, Klara och Seth
Graduation girl
Fy fan vad jag är bra!
Vi bodde i Notting hill
Skaldjurfest på gastropuben Cow
På lördagen gick vi på antikmarknaden i Notting hill
Vilken grönsaksaffär!
Fjäderfä
Vi gillar pubar!
Jag poserar framför en park i en av våra plåtningar
Nanna poserar
Mer poserande
Juldekorationer
Besök på Harrods
Delikata bakverk
Fler bakelser
Klara ska köpa cheese sticks
Klara och jag pussas
Jag och Klara på marknad
På pub – igen!
Julkulor
På puben
Juldekorationer överallt
Klara redo för en dag på sta'n
Puss!
Julbjörn
björnkram
Fish and chips på puben
Den här buketten väntade på mig när jag kom hem