Det trodde vi inte för 5 månader sedan…

Ja, tänk så långt Ricky ändå har kommit! Så pass att vi kunde resa iväg en vecka till vårt favorithotell i Illetas. Vi valde ett hotell och en plats som vi känner till väl, så det skulle bli så enkelt som möjligt. Vår vecka i solen har varit otroligt avkopplande och skön – utan några utflykter eller överraskningar. Vi har bara badat, solat, sovit, vilat, ätit gott, druckit gott, läst böcker (Ricky läser tidningar) och lyssnat på poddar (jag). Tre gånger har jag tränat på hotellets gym också. Där står man på crosstrainern på morgonen och ser solen gå upp över havet – ljuvligt!

Sköna rutiner och goda vanor

Det var som sagt inga spontana infall och oväntade överraskningar på den här resan – och inga sena nätter. Låter kanske tråkigt i mångas öron, men för oss var det bara så skönt att komma hemifrån och bara ta det lugnt. Klockan 7 varje morgon gick vi ner till havet och hoppade i – innan solen hunnit gå upp. Havet var så varmt och härligt nu – så här tidigt på morgonen till och med varmare än luften. Sedan var det dags för frukost – ofta med en omelett från äggkocken som stekte ägg så det stod härliga till. Efter frukosten gick vi ner till solstolarna och låg och läste och bara hade det gött med hopp i havet när man fick lust. Sedan vid 13-tiden åt vi lunch vid poolen, för min del ofta en lyxig sallad. Jag beställde en stor öl och Ricky en liten. Det tog lite tid för serveringspersonalen att förstå att en kvinna kan beställa en stor och en man en liten… De fnissade lite generat varje gång…

De flesta kvällar valde vi att äta på en restaurang i närheten av hotellet. På min födelsedag till exempel då vi gick till närmaste stranden där de serverar den mest fantastiska hummerpaella! Så så gott! En kväll tog vi taxi till Palma och åt på en mysig tapasrestaurang i Santa Catalina som vänner rekommenderat. En annan kväll blev det ett besök i grannbyn Cala Mayor, där vi åt på en fiskrestaurang som har ett häftigt koncept. Man står i kö och sedan släpps ett sällskap i taget in till en fiskdisk. Där väljer man vilken fisk/skaldjur man vill ha. Sedan går man till nästa disk där man väljer dryck och tillbehör. Sedan ledsagas man till bordet där man nu bara kan sitta och vänta på att det man har beställt ska tillagas. Färskare fisk än så är svårt att få! Jag valde monk fish och Ricky sjötunga. Mumsimums!

VIP-gäster får VIP-behandling

På vårt hotell innebar det att vi fick en ishink med en flaska rosa cava på rummet första kvällen. Och på min födelsedag! Tänk att de har koll på när gästerna fyller år – snyggt!

Vi hade sådan tur med vädret hela veckan också. Det var sol nästan hela tiden. Lite mulet någon dag, men vad gör väl det när temperaturen är 28 grader! Vi tyckte lite synd om gästerna som kom när vi åkte, för det blev storm därnere dagen efter att vi åkt hem och prognosen var inte så kul. Men, vilken skön vecka vi fick! Bara att sitta på balkongen och titta ut över poolen och havet i den ljumma luften var total avkoppling!

Kul kuriosa: Ett par på hotellet (som vi inte kände) frågade om jag brukar titta på Go’kväll på SVT. Japp, sa jag och förstod vad som var på gång… “Du är så lik den där tjejen som gympar, sa de.” Ja, just det, Sofia Åhman, menar du, skrattar jag. Har hört det förr!

Klicka här för att följa min blogg med Bloglovin!

Första ölen!
Rosa cava i present från hotellpersonalen
Bad varje morgon klockan 7
Jag badar också!
Äggkocken i frukostmatsalen
Utsikt från vår balkong
Morgonträning i soluppgången
Härliga dagar!
Tapas är gott!
Middag på Sorrento
Ricky njuter av de varma kvällarna
Lunchsallad vid poolen
Öl är gott när det är varmt!
Min rosa födelsedagsklänning från Scotch & Soda
Hummerpaella
Nöjt födelsedagsbarn
Utsikten från frukosten
Inte illa!
Vår fina pool
Rött från topp till tå från H&M
Öl vid poolen
Vi njuter för fulla muggar!
Ricky och jag
Ricky njuter!
Underbart att läsa böcker!
På fiskrestaurang i Cala Mayor
Först väljer man fisk eller skaldjur