Det perfekta sättet att förlänga sommaren!

Klicka här för att följa min blogg med Bloglovin!

För jag vill inte att hösten ska komma – någonsin. Jag har alltid sagt att om jag måste bo i Sverige (vilket jag måste på grund av mitt yrke) så ska jag bo så långt söderut som möjligt (och det gör jag ju). Men hade jag fått bestämma hade jag bott i ett land där det var vår och sommar minst tio månader om året. Och en vår och sommar som alltid är varm och solig, utan undantag. Därför brukar jag alltid ha en resa bokad i början av hösten – ifall vi får en usel sommar i Sverige. Jag vill försäkra mig om att åtminstone få en vecka med sol och värme, men det har jag inte kunnat göra de senaste 2 åren av förklarliga skäl. Lyckligtvis har vi haft två fina somrar i rad, även om jag inte var helt nöjd med juli förra året… Men nu var det dags igen – vilken lycka!

Vår lilla oas.

Jag älskar Palma och Illetas, som ligger vid kusten ca 20 minuters bilresa från Palma. Jag skäms nästan för att säga att vi har bott på samma hotell tre gånger nu, men det är så perfekt för oss. Det ligger i en lugnt område och hotellet har en fin pool och poolbar med goda luncher (och öl). Vi solar och badar dock alltid från betongavsatser, där man går ner en stege rakt ner i djupt vatten. Vattnet var ca 27 grader varmt och det är så salt att man kan ligga och guppa på vågorna länge. Simma är svårare. Frukosten på hotellet är fantastisk och man sitter och tittar ut över havet när man äter. Rummen är fräscha och fina, med balkonger mot havssidan. Personalen är helt underbar och det finns ett gym. Det är litet och inte så imponerande, men det finns en crosstrainer och några kettlebells – allt jag behöver. Det bästa av allt är att man står och tittar ut på havet när man tränar på crosstrainern. En fantastisk lyx!

Jag går upp klockan sju även på semestern

Jag vaknar vid sju och då går jag ner till gymmet. Vid 8-tiden kommer Ricky ner till mig och så tar vi vårt morgondopp. Det är underbart att hoppa i havet efter ett träningspass. Man vaknar och dagen börjar på allra bästa sätt! Det kan tyckas onödigt att gå upp så tidigt när man är ledig, men jag är morgonmänniska och som allra piggast på morgonen. Dessutom kan man ju slumra och sova i solstolen när man vill under dagen.

Födelsedagsfirande deluxe

Jag fyllde år under resan, så vi började den dagen med att dricka cava till frukost (finns alltid på frukostbuffén). Det vill säga efter att Ricky hade sjungit för mig och jag hade kört min morgonträning med efterföljande bad i havet. Vädret var fantastiskt, så vi låg och solade och badade och lyssnade på böcker och poddar hela dagen. När vi sedan kom upp på rummet väntade oss en rosa cava på kylning. Mycket trevligt att hotellet håller koll på allas födelsedagar! På kvällen åkte vi in till Palma där vi hade bokat en restaurang i Palma som vi varit på tidigare – La Boveda. De har fantastiska tapas och en stämning som är kaotisk och spansk. Mycket avslappnat och härligt.

Många goda middagar blev det…

Vi har ätit otroligt god mat hela veckan! Två gånger på restaurang Sorrento, som ligger i Illetas, eftersom de har så underbart goda grillrätter bland annat lammkotletter to die for. Min absoluta favorit ligger på stranden i Illetas. Där äter man världens godaste paella, med hummer! Och så sitter man precis vid havet och kan se när solen går ner vid horisonten – makalöst vackert! Resten av kvällarna åkte vi in till Palma för att äta middag – och kolla in shoppingmöjligheterna. Där finns allt man kan önska i matväg, men vi fokuserade på spansk mat.

Svårt att vänja sig vid att bära mask!

I början var det riktigt svårt att komma ihåg att bära mask – på flyget, bussen, i alla restauranger och butiker. Man behövde tack och lov inte ha den på sig när man gick på gatorna. Men det innebar att man glömde att dra på sig den när man gick in i en butik. Första kvällen, när vi skulle köpa vatten, glömde jag att sätta på masken. Mannen i butiken skällde på mig och först blev jag förskräckt, men sedan förstod jag att han bara ville väl. Du får böta 600 euro om någon kommer på dig utan mask, berättade han. Efter det var jag mer noga med den (hemska) masken.

Det såg ut som att vi skulle få kass väder hela veckan

Enligt prognoserna skulle vädret vara dåligt, men vi fick fantastiskt väder alla dagar utom en och då passade vi på att “göra Palma”, så jag är toknöjd med att vädersiarna fick helt fel. Och jag är även nöjd med mitt shoppingfynd – maxiklänningen med batik (vit upptill och blånyanserad nertill) från La Principal. Nu är vi hemma, solbrända och utvilade, och taggade för att bita tag i höstens jobbprojekt. Det är numera till och med roligt att komma hem – till vårt nya, fina hus. Hej då Palma, vi ses snart igen!

Nedan ser du ett gäng bilder från vår underbara resa…

Man var tbungen att bära mask överallt
Utsikt från hotellet
Från balkongen
Härligt rum på bra hotell
Omeletten man kunde få på frukosten
Caprese deluxe
På restaurang Sorrento i Illetas
Ricky väljer vad han ska äta
Lamm, mmm
På väg ner mot Puro beach
Så vackra omgivningar
Glasspaus
En öl på shoppingdagen
Öl till lunch – igen
Jag älskar sol och värme!
Kvällen i Palma
Ännu fler vackra valv
Vackra miljöer i Palma
Skål och grattis
Rosa cava väntade oss på rummet
Ricky har fyndat jacka från Gulf
Dags för middag
Mallorca är så grönt och fint!