Så en födelsedag får aldrig passera obemärkt!

Klicka här för att följa min blogg med Bloglovin!

Och jag är jätteglad för att mina barn har anammat min “fira-tradition”. För dem är det lika viktigt som för mig att fira allt man kan fira, till exempel 3 namnsdagar per barn (utom stackars Valter som bara fick 2 namn). Så när Ricky fyllde år – ojämnt antal – så festade vi till det. Vi hade dock bestämt att inte ge varandra födelsedagspresenter eftersom vi snart ska till Palma (eller snarare Illetas). Men jag kunde inte låta bli…

Det började redan dagarna innan…

Som jag skrev i mitt förra inlägg, så fick Ricky en fin lavendellila tröja av Nanna och Klara när vi skulle på aw en mulen dag. Så han inte skulle frysa… Så gulligt! Sedan firades han ordentligt på kräftskivan, med många fina presenter.

Dagen D

Själva födelsedagen började med traditionsenlig sång – av mig – och frukostbricka med flagga. Kolla in hur trött stackars Ricky är på bilden av honom i sängen haha. Presenten från mig var en “vardagslyx” på Hotell Gässlingen i Skanör, med afternoon tea, spa, 3-rätters middag på Skanörs gästis, övernattning och frukost morgonen efter.

Lunch åt vi – som vi oftast gör – på favoritlunchrestaurangen Café Live. Maddis och Ulf överraskade med att komma dit och av dem fick Ricky en fin flaska rödvin. Söta Anette, som driver lunchrestaurangen kom in med gräddbullar till efterrätt. Det är bra att vara stammis haha. Anette är så gullig och bjuder alltid på toppengod mat.

Vi åkte mot hotellet vid 14-tiden på måndagen. Vädret var fullkomligt fantastiskt, så vi hade ingen större lust att besöka hotellets spa. Istället hängde vi en stund vid poolen med en kopp te och sedan gick vi en promenad ner till Skanörs hamn, där vi tog en kall öl på JPs. Vilken lyx att sitta och se ut över alla båtar och folklivet i hamnen! Trots att vi inte har långt till Skanör, så är vi alltför sällan där. Vi passade därför på att kolla in nya kallbadhuset, restaurang Bryggan och ett litet konstgalleri i hamnen. Kul att upptäcka sin närmiljö.

Sedan promenerade vi tillbaka till Hotell Gässlingen, som är fint och varsamt renoverat. Det är en mysig värdshuskänsla över hotellet, vilket jag gillar. Dessutom är personalen fantastiskt serviceminded och trevlig! Middagen åt vi på Skanörs gästis – en annan härligt traditionell inrättning! Maten var klassisk: Toast Skagen, ryggbiff med sommargrönsaker och rödvinsreduktion och en pannacotta med bär och rostade kokosflingor. Vällagat och gott. Ricky ville ha snaps till förrätten, så det fick han! Piratens beska droppar.

Frukosten på hotellet var också kanon! Och det är ju härligt att sitta och äta frukost i solskenet vid poolen. Det kändes lite som att vara i Grekland med den vitrappade kyrkan i bakgrunden. Sedan åkte vi till jobbet, utvilade och lyckliga. Detta blev vardagslyx på bästa möjliga sätt. Man behöver verkligen inte åka långt för att uppleva avkopplande, spännande och roliga saker!

Firandet pågår länge…

Igår bjöd Ricky på födelsedagsfika på jobbet (med favorittårtan Tarte aux fraises). Vår f d arbetskollega Nisse kom då till jobbet för att vara med och fira. Av Micke fick han en jättefin bok: “Den stora korvresan” av Jan Scherman. Ricky älskar nämligen korv. Av Nisse fick han ostar och en fikonmarmelad som Christina tillagat själv, av egna fikon. Fantastiskt! Ja, det blev inget dåligt firande, trots att Ricky inte fyllde jämnt. Men, det är som sagt alltid kul att fira! Allt.

Ricky får födelsedagspresent av Nanna och Klara
Ricky packar upp sina paket
Trött födelsedagsgris
Födelsedagslunch på Café Live
Söta Anette uppvaktar med gräddbullar
Mot yttersta näset!
Teatime vid poolen på Hotell Gässlingen i Skanör
Myyyys!
Mysiga Hotell Gässlingen
Vädret var fullkomligt fantastiskt!
Vi tog en promenad ner till Skanörs hamn
Vackra strandängar!
Fina blommor på vägen
Vackra vyer i Skanörs hamn
Så vackert längs kusten!
På promenad tillbaka mot hotellet
Vi skippade badet den här gången
3-rätters på Skanöts gästis
Desserten – panacotta med bär och kokosflarn
Frukost på morgonen efter firandet
Härlig utefrukost vid poolen
Soligt och varmt
Så mysigt på innergården på Skanörs gästis!
Ricky kollar in ägorna
Skanörs kyrka
Nisse kommer till jobbet och firar Ricky
Tarte aux fraises – en favorit!
Ricky fick ännu fler fina presenter