Klicka här för att följa min blogg med Bloglovin!

Vi dristade oss att åka till Stockholm – trots allt.

Nanna fyllde år och vi ville så gärna träffa Ludde och Lisa, men det senare blev dock aldrig av eftersom Ludde fick symtom. Det fick bli en balkong-konversation istället. Och vi var otroligt försiktiga! Reser man tåg, i första klass, så är det väldigt mycket utrymme mellan alla människor. Vi var kanske 8 personer i en vagn för 30. Sedan tog vi en uber till hotellet och på hotellet var det inte heller mycket folk. Bara en massa granar och jultomtar! De hade redan julpyntat – i massor! Inte någon enstaka adventsstjärna eller ljusslinga, utan klädda granar, korgar med julgodis och mängder av ljusslingor. Vi bodde på Hasselbacken. Ett anrikt gammalt hotell som ligger fantastiskt fint ute på Djurgården. Det var så coolt, för Nanna kunde ta båten till oss från sin sida av sta’n – SL-båt!

Dagens outfit: Cape som Nanna har sytt till mig – älskar den! Matchar fint kjolen från Baum und Pferdgarten, gul tröja Gestuz, kappa Hope, hatt Brixton, boots Scotch & Soda och väska Dior Bostonbag.

Vid en blå portal på Djurgården
Lyxlunch i Glashuset på Strandvägen i Stockholm

Lyxlunch med löjrom och råbiff och födelsedagsfirande!

Ricky och jag checkade in på fredagseftermiddagen och så promenerade vi in mot city. Vi hittade en supermysig restaurang där vi åt lunch. Glashuset hette det. Maten var fantastisk och personalen likaså! Och så hade vi finfin utsikt över vattnet. Jag ska ju äta kalorisnålt så jag valde löjrom och Ricky åt en råbiff. Dessa rätter hade fått en egen twist och var underbart goda! Sedan kollade vi in Svenskt tenn på Strandvägen. Där vill man ju ha det mesta, men priserna hindrar en från att handla! Man kan på sin höjd köpa servetter… Men man kan få inspiration! Nanna mötte upp oss och så gick vi tillbaka till hotellet och hade ett litet födelsedagsfirande för henne där. Hon fick bland annat “Gåsatofflor”, det vill säga träskor med handmålade gäss på. Hon måste ju bejaka sitt ursprung! Hon fick också en klassiker – adventskalender med skönhetsprodukter. Den här gången från Clinique. Tänker att då får hon en liten present varje dag ända fram till jul.

På kvällen åt vi på restaurang Prinsen. Jag måste säga att salladen jag åt där var nog den godaste jag någonsin fått! Och det var så mycket räkor och scampi att jag inte ens orkade äta upp allt. Fantastiskt god!

Råbiff och löjrom på Glashuset på Strandvägen
Otroligt mysig restaurang
Ricky njuter av lyxlunch
Den vackra ingången till Hotel Hasselbacken
Hotel Hasselbacken på Djurgården
Vi shoppade julklappar på Svenskt tenn

Lördag med shopping, balkongsnack och middag på Hasselbacken

Vi lyckades till och med handla en hel del julklappar! Så mysigt att gå omkring på NK – saknar en sådan butik i Malmö! NK fanns faktiskt i Malmö när jag började plugga i Lund, men det var ju några år sedan om man säger så. Sorgligt ändå att det inte funkade. Det var inte mycket folk på NK när vi var där, så det kändes tryggt och bra.

Första Fredrika jag träffat!

På Totême på NK jobbade en av Nannas kompisar och hon heter Fredrika! Det är den första person jag träffar som heter Fredrika i förstanamn – i hela mitt liv! Äntligen! Efter NK tog vi en lättare lunch (med bubbel) på ett klassiskt fik i före detta PUB vid Hötorget. Gretas heter kaféet, eftersom Greta Garbo jobbade som hattmodell på PUB en gång i tiden. Om ni inte har märkt det innan, så gillar vi klassiska och anrika ställen… Platser med en historia. Vi tittade också på Volkswagens nya elbil ID 3. Den är otroligt cool, tycker jag. De spacade fälgarna och glastaket gör hela bilen! Sedan träffade vi Ludde nedanför hans och Lisas balkong. Vi stod på gatan och pratade med honom, eftersom han kände sig sjuk – märklig värld. Lisa var inte hemma så vi gick till en bar mitt emot och drack öl och spelade ett jättekul spel medan vi väntade. Där satt Kock-Tina Nordström och efter ett tag kom stjärnkocken Danyel Couet dit. Det visade sig att han hade systerrestaurangen Allegrine mitt emot! Den ska vi testa nästa gång! Sedan gick vi tillbaka till balkongen och pratade lite med Lisa också.

Vi skålar i champagne
Corona-avstånd till Ludde
Vi kollade in Volkswagens nya elbil

På kvällen blev det Hasselbackspotatis på Hasselbacken!

För det var där som en kockelev uppfann denna goda potatis redan 1953, så det blev den självklara förrätten. Sedan blev det torsk för min del. Magert och gott utan kolhydrater. Var nog en del kalorier i såsen dock…

Vi kollade in Nannas nya lägenhet

På söndagen åkte vi till Nannas nya lägenhet. Hon bor numera på ett berg! Jättefin utsikt över Stockholm där uppifrån och lägenheten är rymlig och fin. Lyxigt ändå, eftersom hon kan ta en buss hemifrån så tar det 30 minuter att komma till hennes praktik hos Selam Fessahaye. Nanna fick förresten besked att hon fick extrajobbet hon sökt i Ganni-butiken. Sååå kul! Hon måste ju tjäna lite pengar också och eftersom praktiken är oavlönad så… Hemresan på tåget gick bra. Jag tog en Postafen-tablett mot åksjuka och så var jag helt klubbad – sov nästan hela vägen hem. Tyvärr fick vi inte träffa Ludde och Lisa som vi hade tänkt, men vi fick hänga mycket med Nanna vilket var underbart och det var skönt att komma hemifrån ett tag. Himma bäst!

Kvällens outfit: Svart skinnlinne Depeche, svarta jeans Arket, guldskärp Moschino