Vi flög till Stockholm för att hälsa på Rickys son Ludwig och hans flickvän Lisa – och lille Bertil, deras franska bulldog som bara är 5 månader gammal. Så smidigt det är att flyga till Bromma! Och skönt med små flygplatser som Sturup och Bromma! Litet och lugnt.

Önskar folk kunde ta det lite lugnt…

Vi checkade in på hotell Amaranten, som ligger jättebra – nära Stockholm C. Ett schysst hotell, om än lite opersonligt. Frukosten var mindre bra. Äggröra på pulver, tömda fat som inte fylldes på och trångt med alla människor som armbågar sig fram till de olika matstationerna. Varför gör folk på det sättet? Kan de inte ta det lite lugnt?

Följ min blogg med Bloglovin

Risotton som sabbade min diet

Efter att ha lämnat våra väskor, strosade vi omkring på sta’n. Vi tog den ”tjusiga rundan” med NK (älskar NK!), Drottninggatan och Biblioteksgatan. Jag är stolt över mig själv, eftersom jag lyckades låta bli att köpa något! Vi åt en supergod lunch på NK – på en liten italienare där man satt längs de vackra smidesräckena och tittade på fina folket. Jag sabbade min diet med en otroligt krämig och ostig risotto. Mums!

Vi var också och tittade på Luddes nya kontor – eller snarare hans företag Bonlivas nya kontor. Det var enormt stort och häftigt med detaljer i ”peach-färg”. Tydligen viktigt att säga att det var peach! Drog nästan åt neon-orange. Men jag älskar färg, så jag tyckte det var urcoolt!

Besök hos lille Bertil

På kvällen var vi bjudna hem till Ludwig och Lisa. De bor i en jättemysig tvåa i Vasastan som de har inrett så fint. Vi fick en smarrig Biff Rydberg och glass med hemgjord chokladsås. Ooops, glömde den goda GT:n, med gurktonic och peppar. Så trevligt att bli bjuden på middag av barnen! Och 5 månader gamla Bertil är helt underbar! Så söt och glad och pigg och tillgiven. Blir nästan lite sugen på att skaffa hund!

Kulturlördag med kul konst

Lördagen ägnade vi åt konst. Först ut var vårsalongen på Liljevalchs. Det är så roligt att se alla nya, nyskapande konstnärer. Vissa tavlor är helt fantastiska – du ser ett par favoriter här. Vissa är mest roliga. I shopen hittade jag två underbara illustrationer med roliga texter. De fick följa med hem. Undrar var de ska placeras ..? Hmmmm. Vi var också på Sven Harrys konstmuseum, där utställningen Art in fashion visades. Tänkte att det var perfekt för mig, men den var ganska liten. Själva huset är dock otroligt fint! Särskilt takterrassen högst upp. På vägen tillbaka till sta’n, från Djurgården, hann vi även titta in i Carl Malmstens-butiken och Svenskt tenn på Strandvägen. I den senare butiken hittade vi en underbar 4-sitssoffa för ”bara” 90 000 kr! Men men, man kan ju alltid titta!

Nya bekantskaper på Café Facile

Den godaste Steak frites jag ätit på mycket länge fick jag på en underbar liten fransk restaurang i Vasastan. Middagssällskapet var Ludde och Lisa och Lisas pappa med sambo. Urtrevliga människor! Alltid underbart att träffa människor man klickar med direkt!

Söndagen startade (förutom baksmälla) med en rejäl frukost på Hotel Blique med Ludde och Lisa. Ja, vi övergav frukosten på vårt hotell. Blique har ritats av Gert Wingård och det är verkligen smakfullt inrett. Jag ska absolut ha terrazzo i mitt nästa badrum! Det är såååå snyggt!

Tuffa tag i hundvärlden

Eftersom vädret var soligt och fint, så vi tog en långpromenad på Gärdet tillsammans med hundratals hundägare. Bertil älskade att hoppa omkring och hälsa på alla andra hundar. Man blir nästan lite rädd när stora hundar slänger omkring med honom som en vante, men leken ser nog värre ut än vad den är.

Varken åkband, sömn, Calma eller rödvin hjälpte

Vi tog tåget hem på eftermiddagen. Vi hade egentligen åka tåg upp också, men jag blir så sjösjuk av X2000, och det fanns inga platser kvar på Intercitytågen. Tåget hem var tyvärr också ett X2000, men jag tänkte att då ska vi bara hem och jag klarade mig nästan hela vägen. Mycket tack vare åkband och Calma-tuggummi. Och att jag sov stora delar av vägen. Och att jag drack lite rött vin (för att sätta balanssinnet ur spel). Men när det var 1 timme kvar kom illamåendet krypande. Jag var otroligt lättad när jag fick kliva av tåget och ta den lilla promenaden hem. Frisk luft!

Ja, det var en intensiv och lyckad helg i Stockholm! Vi hade tänkt hinna träffa min väninna från juristlinjen i Lund back in the days och hennes man, men vi hann (och orkade) tyvärr inte. Det bästa var förstås att träffa Ludde, Lisa, Bertil och Lisas pappa med sambo. Och det var ju också anledningen till att vi åkte upp!

Till vänster ser ni söndagsmiddagen på tåget. Och nedan har ni två konstverk från Vårsalongen. Den vänstra är sååå fin. Den högra är mest kul – Comfort zone heter den.

4 Comments

1. Klara Selén

Bästa vinet – côtes du rhônes!!! <3

• Fredrika Selen

Mmmm, det var gott! Och passade perfekt till den plastinpackade mackan!😎

2. Fredrika Selen

Thank you för the encouraging words! I’m glad you like it!

3. Fredrika Selen

Hello! Thank you for your nice words – I’m so glad you like it! Welcome back!