Här bor numera så många finingar!

Det var länge sedan jag bloggade, men förra veckan låg jag helt pall hemma. Nya omicrom-varianten? Kanske… Man testar sig ju inte längre, men väldigt många personer i min närhet hade exakt samma symtom: ont i halsen, jobbig hosta, feber, ont i huvudet och en förlamande trötthet. Ja, det är väl inte så konstigt om man trillar dit till slut och eftersom jag har 4 sprutor, varav den senaste speciellt sammansatt för att bekämpa senaste omicrom-viruset, så var jag aldrig särskilt orolig. Och blev heller inte supersjuk, tack och lov.

Nog om min sjukdom. Här kommer äntligen ett inlägg om förra helgens underbara resa till Stockholm. Staden där numera så många älskade människor bor. Nanna och Elias, Ludde, Lisa och Charlie. Och så passade vi på att besöka våra goda vänner Lena och Ulf i deras fantastiska Östermalms-våning. Vilken perfekt helg!

Helgen innehöll allt man kan önska sig!

Vi åkte tåg upp redan på torsdagen, för att vi skulle slippa stressa. Ricky måste ta det lugnt och ha tid för återhämtning mellan aktiviteterna och om jag ska vara ärlig har inte heller jag något emot en eftermiddags-nap på hotellet innan man ska vidare på kvällen. Vi hade en mycket speciell tågfärd upp. Jag tar alltid en åksjuketablett, eftersom jag blir “sjösjuk” av snabbtågen. Den tabletten blir man trött av, så jag brukar sova nästan hela vägen. Inte den här gången. Vi satt mitt emot ett något äldre par som var väldigt pratsamma och otroligt trevliga, så vi hade diskussioner precis hela vägen upp. Ingen sömn alls med andra ord. Nanna mötte oss på stationen – gulle! Där tog vi en taxi till hotellet, checkade in (Richard hade bokat in oss i september istället för november, men som tur var hade de rum till oss ändå), slängde av väskorna och tog en taxi ner till Glashuset på kajen vid Strandvägen. Älskar deras Sharing is caring-meny! Nanna och jag delade på dessa läckra smårätter medan Ricky tog deras fantastiska råbiff. Så gott och mysigt att äta en lyxig lunch tillsammans och dricka ett glas vin mitt på dagen!

Svenskt tenn och NK är obligatoriskt.

Jag hade spetsat in mig på att kolla in julen på Svenskt tenn – alltid lika inspirerande och vackert! Jag hade dock en nära döden-upplevelse på väg dit. Vi gick över gatan på övergångsstället när det var grön gubbe. Jag gick först och plötsligt skrek Nanna och Ricky på mig, så jag kastade mig bakåt, mot dem. En SUV körde i full fart mot rött och hade jag fortsatt gå så… Fruktansvärt, vilken chock. Men jag överlevde och kunde lugna mig bland alla vackra saker och fina miljöer på Svenskt tenn.

Vi promenerade sedan till NK där vi gick runt en liten stund. Där hittade jag en snygg sak som jag kommer få i julklapp av Ricky, men jag har definitivt glömt vad det var hehe! Nanna köpte lite vin och sprit till drinkar och sedan åkte vi hem till henne och Elias. Elias bjöd på en supergod drink med gin och bubbel och någonting mer. Kommer tyvärr inte ihåg vad, men den var perfekt! Frisk och fräsch och inte söt. Nanna lagade en zucchini-pasta som var krämig och jättegod. Så mysigt det är att bli bjuden på middag hemma hos sina barn!

Shopping-fredag!

På fredagsmorgonen kom Nanna och Ludde till vårt hotell och åt frukost. Sedan gick Ludde till sitt jobb som ligger vägg i vägg med hotellet. Nanna följde med oss ut på sta’n. Hon hade lyckats få ledigt hela helgen – så mysigt! Vi åkte först ner till Ganni såklart. Där köpte vi både fina julklappar och lite fint till mig. Älskar Ganni! Och Nannas kollegor, tjejerna i butiken, är så otroligt gulliga! Sedan gick vi i några butiker till, bland annat hittade jag ett par urcoola vida Adidas track pants. Får väl visa upp dem här så småningom. Vi tog lunch på restaurang Greta på Hötorget – ett annat favoritställe.

På eftermiddagen åkte vi hem till Ludde, Lisa och lille Charlie. Det var så mysigt att träffa dem och Charlie har vuxit så mycket! Han är mycket stabilare när han går och springer och man märker hur bra han förstår och hänger med i allt som sägs. Stora killen. Han är otroligt söt och charmig!

På fredagskvällen firade vi Nannas födelsedag. Hon hade bokat Den gamle och havet som är en italienskt restaurang. Vi åt supergoda pastarätter där och hade en jättetrevlig kväll! Nanna var nöjd med sina presenter också!

Många julklappsinköp på lördagen!

Eftersom vi nu hade kollat runt i flera affärer, passade vi på att gå tillbaka till vissa för att köpa julklappar. Finns ju så mycket mer att välja på i Stockholm! Normalt sett handlar jag nästa bara online eftersom de roliga modellerna och udda färgerna oftast inte finns i de fysiska butikerna i Malmö. Men i Stockholm finns det även lite annorlunda prylar och kläder och det är bra mycket roligare att se saker och ting i verkligheten, inte bara på bild i en webbshop. Efter ett par timmar tog Ricky taxi till hotellet för att vila, medan jag och Nanna fortsatte att strosa omkring. Så underbart att få egentid med henne!

Besök hos vänner i tjusig Östermalmsvåning

På eftermiddagen var vi bjudna till Lena och Ulf på fördrink. Det var spännande att se hur de bor och de har verkligen en fantastiskt tjusig våning på perfekt läge! De bjöd på champagne och tilltugg och jag passade på att ta ett gäng bilder eftersom det är så inspirerande att komma hem till andra och se hur de har inrett sina hem. Jag ska fråga dem om jag får lov att lägga upp bilder från deras fina hem här på bloggen…

Så kul att vi har fått kontakt igen efter alla dessa år. Lena var en av de första jag träffade när vi båda började på juristlinjen för massor av år sedan och vi tappade kontakten ett tag, men tack vare sociala medier, blogg etc så har vi tagit upp den igen och det är verkligen härligt! Vi har ju så mycket gemensamt!

Mumsig middag hemma hos Lisa, Ludde och Charlie.

På kvällen bjöds vi på middag hemma hos Ludde med familj. Vi fick så god mat och fina viner. Älgfilé och en efterrätt som Ludde kallade Do not eat och det var en donut med kolasås och glass – mums! Det är kul också att Ludde har blivit så intresserad av viner – han har blivit en riktig vinnörd! Och den här gången var inte Charlie ett dugg blyg för oss. Han hoppade upp i knäet, lekte och var helt underbart gullig! Glad och pigg och med på noterna!

Söndag och Nannas födelsedag!

På söndagen kom både Nanna och Elias till hotellet och åt frukost med oss. Vi hade ju redan firat henne, men jag ordnade iallafall några croissanter som jag satte tårtljus i och så sjöng vi för henne. Både hon och Elias var lite bakis eftersom de var på en födelsedagsfest à la Punk royale på lördagskvällen. Men det är alltid lika mysigt att träffa turturduvorna! Ricky var trött efter frukosten och stannade på hotellet, men jag, Nanna och Elias tog en promenad i Hagaparken som ligger nära hotellet. Vädret var vackert och många var ute och flanerade i parken. Jag skulle vilja besöka fjärilsmuséet som ligger i parken någon gång. Det var skönt att promenera en runda eftersom vi skulle sitta stilla på tåget resten av dagen. Men på resan hem sov jag mest hela vägen. Glad och tacksam över ännu en mysig tripp till huvudstaden. Det bästa var såklart att träffa alla våra älskade! Tack till Stockholm för denna gång!

Klicka här för att följa min blogg med Bloglovin!

På tåget på väg till Stockholm
Ricky på Glashuset
Nanna på Glashuset
Så mysigt att träffa Nanna igen!
Sharing is caring
På kajen utanför restaurang Glashuset
Jag på Glashuset
På goda drinkar och middag hos Nanna och Elias
Nannas zucchini-pasta var mums!
Nanna och Elias io deras mysiga lilla etta
Fredag morgon
Dagens outfit
Ricky och jag utanför hotellet
Vi besöker Ludde, Lisa och lille Charlie
Sötnosen Charlie
Världens gulligaste!
sötaste killen!
Full rulle!
På Den gamle och havet
På kvällen firade vi Nannas födelsedag på Den gamle och havet
Gänget i hissen
Lördag på väg ut på sta'n
Dagens outfit
Korv-paus för Ricky
Hemma hos Lena och Ulf
I Lenas och Ulfs vackra lägenhet
Älginnanlår
Donut med glass och kolasås