Härligt att träffa alla “Stockholmare” igen!

Ingen kultur eller några museibesök… Ingen shopping… Bara så mycket tid som möjligt med Nanna, Elias, Ludde, Lisa och lille Charlie. Det var det viktigaste. Ricky och jag tog tåget upp till Stockholm på fredagen och checkade in på vårt hotell Elite Palace i Vasastan, där vi nu har bott så många gånger att den gulliga personalen känner igen oss (och vi får bra priser på rummet). Ludde och Nanna mötte upp på hotellet och så åkte Ludde och Ricky iväg för att handla ingredienser till kvällens middag (som skulle ätas hemma hos Ludde, Lisa och Charlie). Jag och Nanna promenerade omkring och tog ett glas vin på en uteservering. Det gick an att sitta ute så länge solen var framme, men det är bara att konstatera: Det är kallare i Stockholm än i Höllviken. Men det var vi beredda på…

Mumsig middag med chark, oliver, hemlagad pizza och hembakad cheesecake

På kvällen gick vi hem till familjen Parke/Tornheden och där fick vi träffa charmiga Charlie (Rickys barnbarn). Vilken kille! Glad och piggögd och otroligt söt! Vi fick en jättehärlig och avslappad kväll med olika fantastiska spanska skinkor, korvar och oliver och Ludde bakade olika sorters pizza efterhand som vi stoppade i oss. Och så massor av gott vin! Nanna hade dessutom bakat en supersmarrig cheesecake, så vi var rejält mätta och belåtna när vi gick hem på kvällen. Underbart att få hänga med alla fina!

Charlie fick gåsatofflor av oss, med sitt namn på – sååå söta! Och en underbar ljusblå leksaksbil i trä. De vuxna fick ett påskägg med godis. De får acceptera att nu är lilleman i fokus och det är till honom det är roligast att köpa presenter hehe.

Lördag med hotellfrukost, lunchboule på Boulebaren, drink hos Nanna och Elias, middag på Milles och drinkar på Astoria

Vilken lördag! Det var full fart från frukosten och sedan rullade dagen (och halva natten) på i samma tempo! Det var så kul att spela boule! Jag har gjort det några gånger nu och det blir roligare och roligare. Kan bero på att man blir bättre och bättre… Nu har jag till och med lyckats “krocka bort” klot – vad det nu heter på boule-språk. Vi tävlade tjejer mot killar och tyvärr förlorade vi tjejer, men det var spännande hela vägen!

Efter matchen hann vi precis tillbaka till hotellet för att byta om och sedan tog vi en uber till Nannas och Elias lilla fina lägenhet som ligger vid Gärdet, med härlig utsikt över ett fält. Lägenheten var så fin! Compact living, men mycket snygga möbler och väl organiserat och ordentligt. Elias blandade gin fizz, vilket verkligen är en jättegod drink som jag inte har druckit på länge. Men allt med gin är ju gott! Elias föräldrar Hans och Annika kom sedan hem till lägenheten och efter lite snack så tog vi uber ner till restaurang Milles på Strandvägen. Där åt jag godaste hummerpastan ever! Helt fantastiskt gott!

Det var mycket kul att träffa Elias föräldrar för de var supertrevliga och lättpratade. Nanna och Elias hade varit oroliga för att vi inte skulle ha något att prata om, men de behövde knappast oroa sig när de insåg att de själva knappast fick en syl i vädret. Kvällen avslutades sedan på Astoria som var lite av en “köttmarknad” vad jag kunde se. Men så roligt att kolla in folk – var evigheter sedan man stod i en bar med hög musik i öronen!

SJ har sjangserat…

Vår tågresa hem var mindre positiv och vi konstaterade att det krävs en hel del för att rusta upp tåg, räls och service. Det mesta gick fel. Tågets avgångstid flyttades fram, det som skulle vara 1:a klass X2000 gick i snigelfart och stannade vid varenda mjölkpall och när vi kom till Malmö många timmar senare än beräknat, fanns det inga taxibilar på stationen. När vi väl fick tag på en taxi sa chauffören: Men det förstår ni väl att det inte finns några bilar här. Alla är hemma och äter nu när solen gått ner. Det är ju Ramadan…

Välkommen till Malmö!

Klicka här för att följa min blogg med Bloglovin!

Frukost på tåget
Jag provar Nannas solglasögon
Nanna och jag njuter av ett glas vin i solskenet
Nanna hittade en cool jeansjacka på Acne archives
På promenad i Vasaparken med Nanna och Elias
Pizzakväll hos Ludde, Lisa och Charlie
Massor av goda hemlagade pizzor
Ricky och lille Charlie
Charlie fick en ljusblå leksaksbil i trä
Gåsatofflor till Charlie
Elias var på g
Kajsa var också med
Hemma hos Nanna och Elias
Vi fick gin fizz som fördrink
Nanna i deras rymliga badrum
Lägenheten är så fin!
Mysigt, med fin utsikt
Sovalkoven
På Milles hade de underbar mat!
Elias mamma och pappa
Hummerpasta to die for!
Dagen efter...

2 Comments

1. Klara

Skorna är så söta jag döööööööör!!!!

• Fredrika Selen

Ja visst är de urgulliga! Storlek 22!!! De måste han ju ha i sommar när han kommer hit!