Händelserika dagar med massor av spännande möten!

Klicka här för att följa min blogg med Bloglovin!

Vi inser nu att Kalmar och Öland är platser vi kommer resa till ofta framöver, för där finns numera många människor som står oss nära och som vi gärna vill träffa. Vi bokade därför 3 nätter på Hotell Persnäs i Löttorp på Öland och dessa 3 nätter och 4 dagar maxade vi verkligen! Vi får i och för sig lägga till en natt då vi bodde hos kära syster Malin och hennes Jonny som har ett hus i Bergkvara, strax utanför Kalmar. Det var en underbar början på vår semester – och lilla resa – för de skämmer alltid bort oss med god mat i massor och trevligt sällskap. Vi gick en promenad med hundarna till den lilla hamnen i Bergkvara. Det var otroligt fint och nära havet fanns en festplats som bevarats väl sedan 50-talet Det är sällsynt att se sådana platser. Bergkvara är ju inte en ort man normalt besöker, om man inte har något särskilt ärende så det var kul att få besöka denna lilla pärla!

Jag och Malin och Siri och Saga
Jag i vackra omgivningar i Bergkvara
På trevlig middag hos Malin och Jonny i sommarstugan i Bergkvara
Nere vid havet i Bergkvara
Den här dagen hade jag bolla bolla
Vi bjöds på massor av god mat
Saga labrador
Fågel på brygga

Nästa anhalt Kalmar!

Efter en god frukost hos Malin och Jonny (och labradorerna Siri och Saga) åkte vi mot Kalmar, men på vägen dit åkte vi och drack 11-kaffe hos min farbror Per och faster Marita på Sjöslätten utanför Kalmar. Det är lite trixigt att ta sig dit eftersom man får köra på grusväg först över banvallen och sedan genom en hästhage. Hade kanske inte varit så svårt om inte en av hästarna valde att ställa sig mitt framför bilen och vägrade flytta sig trots att vi tutade… Till slut gav han dock upp och vi kunde komma fram till Per och Maritas fina hus som ligger fantastiskt ända nere vid havet. Så kul att träffa dem och det känns viktigt att hålla kontakten. Tänk att jag var brudnäbb på deras bröllop (när jag var 5 år gammal alltså)!

Jag med Marita och Per
En rofylld plats
Så fint nere vid Sjöslätten!
Sjötomt med egen brygga
Fikastund med kära släktingar
Richard och Per i samspråk

Kalmarsundsparken och farmor och farfars grav.

När jag är i Kalmar vill jag alltid åka till Kalmarsundsparken 23 där farmor Carin och farfar Holger bodde. Det ligger så fint, ända nere vid vattnet och ett stenkast från Kalmar slott. Där firade vi alltid midsommar när jag var liten. En klassisk sådan, med dans kring midsommarstången, ållotteri och annat kul. Per ritade en fantastisk karta till mig så vi skulle hitta till farmor och farfars grav, så efter att ha gått en runda i Kalmar satte vi en härligt blå hortensia på graven.

Vid farmor och farfars grav i Kalmar

Och så kör vi över Ölandsbron!

Nu satte vi kurs mot vårt hotell på Öland – Hotell Persnäs i Löttorp. På vägen dit ville jag absolut åka in och titta på Böda Sand. Kändes som att det var en plats man ska se någon gång i sitt liv… Jag kanske inte hade valt att campa där, men stranden var helt fantastisk – lång och bred och med relativt lite folk. De flesta verkade hänga i det inhägnade området med vattenrutschbanor etc. Vi checkade så småningom in på vårt fina hotell som jag verkligen kan rekommendera! Det kändes som att bo i Italien eller Frankrike på något sätt. Och mycket riktigt, det trevliga paret som driver hotellet har bott många år i just dessa länder. Det varma och soliga vädret kan också ha bidragit. Vårt rum vette ut mot en fin pool med ljusgrön mosaik och köket serverade underbar mat! En kväll åt jag en perfekt Salade Niçoise och en annan kväll en fantastisk pizza bianco, med gorgonzola, ruccola, mozarella och päron. Fantastique!

Framför den fantastiska poolen på Hotell Persnäs.
På stranden i Böda Sand
Härligt häng vid hotellet
Den perfekta Salade Niçoise
Gudomlig pizza!
Underbara sommar!
Härligt häng vid vårt hotell

Dags att träffa en massa härliga människor igen!

Nu åkte vi mot Byxelkrok där Lisas pappa har ett antal hus, tomter, båt, fiskestuga med mera… Ludde och Lisa och hundarna var också där så planen var att hänga med dem och träffa Lisas pappa och mamma (som har ett mysigt litet torp nära vårt hotell i Löttorp). På vägen mot Byxelkrok stannade vi till vid ett hus där Ricky och hans familj har tillbringat många somrar. Ägarna till huset var i trädgården och det var ett kärt återseende mellan mannen i huset och Ricky. Vi fick titta in i huset och allt var tydligen orört sedan 70- och 80-talen när familjen Tornheden var där.

När vi kom fram till Lisas pappa Ulfs hus träffade vi Ludde och Lisa och hundarna Bertil och Kajsa där. Vi tog något kallt att dricka och sedan gick vi ner och badade på hällarna nedanför Ulfs hus. Där upplevde vi verkligen den typiska Öländska karga och fantastiska naturen och vi var helt ensamma på stenstranden.

Medan Lisa och pappa Ulf fixade med kvällens middag skjutsade Ludde runt oss på en sightseeing-tur. Vi besökte bland annat Långe Erik – fyren på Ölands norra udde. Vi åt också en god lunch nere i Byxelkroks hamn och tittade på Ulf fiskestuga, som låg otroligt vackert nere vid havet. På kvällen bjöds vi till ett otroligt fint växthus = festhus på en annan tomt som Ulf hade. Där fick vi en otroligt generöst tilltagen – och god – middag och vi träffade även Lisas bror med fru och två barn och Lisas mamma. Vilken underbar sommarkväll!

Ricky på besök hos Krumlinde
Kärt återseende efter många år...
Nere vid strandhällarna i Byxelkrok
Ulf på hällarna
Ulfs fantastiska fiskestuga
Grillen på gång
Ulf lagar mat på grillen
Växthuset där vi satt och åt
Uppdukat i växthuset
Lisas föräldrar: Ulf och Peggy
Far och son
Fantastiska drinktilltugg

Lunch hos Lisas mamma Peggy i hennes gulliga stuga

Lisas mamma Peggy har ett sommartorp nära vårt hotell i Löttorp. Så mysigt och gulligt! Kära Lisa hade letat upp en fyrklöver till alla och den åt vi upp för mesta möjliga tur! Sedan bjöds vi grillad korv och kroppkakor! Så kul att få prova de öländska kroppkakorna! Jättegoda, tycker jag! Även Peggy hade en festlada i sten. Vad är det med ölänningar och festhus??? De har verkligen de perfekta förutsättningarna för lyckade fester. Växthus och stenlador som står färdiga och väntar på nästa fest – lyxigt!

Lisas mamma Peggys mysiga stuga
Hela gänget samlat!
Peggy har otroliga vinrankor i sitt växthus
Fyrklöver och korvbröd!
Ricky och Peggy
Stenlada med festmöjligheter
Underbar gammal stenlada

Semestern närmar sig sitt slut…

Efter lunchen hos Peggy åkte vi en runda med Lisa och Ludde och på kvällen tog vi det lugnt på hotellet – åt världens godaste pizza och kollade finalen i fotbolls-EM. Dagen efter packade vi ihop och åkte över Ölandsbron till fastlandet. I Kalmar bor Rickys syrra Lotta med Peje så vi passade på att ta en fika hos dem. Vi hade sådan tur att Lottas son Oscar med tjej Jonna och deras 11 månader gamla Tyra var på besök, så då fick vi träffa dem också. Vilken härlig och glad unge! Det var verkligen en jättemysig avslutning på en intensiv, men samtidigt otroligt avkopplande minisemester. Och nu längtade vi hem till vårt nya fina hus.

Alla är med på bilden utom Jonna som skulle se till att Tyra sov middag