Klicka här för att följa min blogg med Bloglovin!

Perfekt utflyktstips för alla hemestrande svenskar!

I midsommarhelgen checkade vi in på Torekov hotell och hade en urmysig midsommarafton bara Ricky och jag. Med poolhäng, bad och riktigt läcker 3-rätters middag på kvällen. Vi struntade i att gå på hotellets spa. Solen var för varm och lockande, liksom poolen.

Vid poolen på Torekov hotell
Lyxliv på Torekov spa
Hotellets sköna badrockar
Lyxig middag i hotellets restaurang

Nanny tog oss ut till ön

På midsommardagen fick vi en ryggsäck med lyxmatsäck på hotellet och sedan promenerade vi ner till Torekov hamn. Där tog vi båten Nanny ut till Hallands väderö som låg kanske 20 minuters båtresa från fastlandet. Så mysigt att puttra ut på havet i en gammal fiskebåt. Vädret var perfekt! Varmt och helt vindstilla. Som tur var sken inte solen, för då hade jag säkert bara velat lägga mig på stranden och sola och bada. Nu var det utflyktsväder och vi bestämde oss för att gå runt hela ön.

Djungelvandring på Hallands väderö

17 000 steg senare hade vi gått runt ön, på de utmärkta vandringslederna. Det var en fascinerande rutt. Vissa partier gick genom en djungelliknande skog där man fick balansera på spångar och klättra på trädrötter. Andra sträckningar gick ute vid havet, på sten och klippor. Däremellan var det ängslandskap. Mycket vackert och varierande – och lite äventyrligt faktiskt. När vi hade ätit vår medhavda lyxlunch bestående av laxsallad, surdegsbröd med brie, mineralvatten, äpple och en ”hemgjord” powerbar hade vi inte så långt kvar att gå (trodde vi). Eftersom båtarna gick varannan timme tänkte vi att vi skulle hinna med 14.20-båten och slippa vänta 2 timmar på nästa. Därför blev det ett litet race mot slutet. Det är svårt att beräkna tiden när man inte vet hur långt man ska gå…

Båten Nanny i hamn
Gigantiskt träd
Ute på vandring
Härliga vyer på Hallands väderö

Avslutning med poolhäng och rosé

Väl i land tog vi en varsin stor öl i hamnen i Torekov. Det var kul att sitta där och titta på alla människor för detta var definitivt ortens samlingspunkt. Sedan gick vi tillbaka till hotellet där vi hoppade i poolen och svalkade oss efter en lång härlig dag. Vid det här laget var det sol- och badväder igen, så där låg vi på våra solstolar och drack rosé. Sämre kan man ha det!